20 lat w Chinach

Wpis

niedziela, 11 grudnia 2011

Skutery, rowery i inne pojazdy

Dziś - odpoczywając trochę od wpisów związanych z pracą - temat weekendowy. Motoryzacja. A właściwie rowero- i skuteryzacja ;)
            Wszelkiej maści pojazdy dwu- i trójkołowe są niezwykle popularne wśród Chińczyków i pewnie pod tym względem mieszkańcy Państwa Środka przodują w świecie wyprzedzając nawet Holandię...

      Xuzhou jest niewielkim miastem jak na chińskie warunki, liczy bowiem około 1,3 mln mieszkańców, a pojazdów tych są tu dziesiątki jeśli nie setki tysięcy. Jak już wspominaliśmy w jednym z poprzednich wpisów, rowerów i skuterów używa tu prawie każdy, bez względu na wiek i status społeczny. Używają ich sprzątacze ulic, zbieracze makulatury, uczniowie i nauczyciele, budowlańcy i bankierzy. Służą dosłownie do wszystkiego.

      Wehikuły te mają różne, czasem przedziwne konstrukcje, które określają ich przeznaczenie. Nie sposób tu wymienić ich wszystkich, ale widywaliśmy pojazdy, które między innymi służyły do przewozu materiałów budowlanych, paczek pocztowych, którymi dostarczano towary do sklepów, które służą jako mini-taksówki i mini-śmieciarki, takie z których sprzedawano jedzenie na ulicy i na których realizowano zamówienia z KFC. Zdecydowana większość tych pojazdów służy jednak do przewozu ludzi, aby jak najszybciej i jak najbezpieczniej dotrzeć z punktu A do punktu B. Obserwując godziny szczytu na ulicach Xuzhou, jazda takim pojazdem, szczególnie dwukołowym, wydaje się najbardziej ekonomicznym i najszybszym sposobem przemieszczania się. Należy jeszcze dodać, że na każdej głównej ulicy są wyznaczone specjalne pasy ruchu (często odgrodzone płotkami od głównej jezdni) tylko dla skuterów i rowerów.

      Pojazdy te, ze względu na napęd możemy podzielić na trzy grupy. Zdecydowany prym wiodą dwu- i trójkołowe skutery z napędem elektrycznym, na drugim miejscu są rowery, a na końcu stawki plasują się pojazdy z napędem spalinowym. W grupie rowerów możemy jeszcze wyróżnić dwie podgrupy, czyli rowery z nepędem mięśniowym i mięśniowo-elektrycznym ;) Te drugie tylko w małej części są produktami fabrycznymi, większość z nich to wszelkiego rodzaju domowe przeróbki zwykłych rowerów i tym samym sposób oszczędzania energii własnej czyli mięśni :)

      Przy tak wielkiej liczbie środków osobistego transportu nie może oczywiście zabraknąć punktów usługowych oferujących ich naprawę i konserwację, czyli warsztatów. Warsztaty są na każdej prawie ulicy i to dosłownie na ulicy. Obrazują to dokładnie zdjęcia poniżej. Warsztaty tego typu oprócz usług związanych z naprawą czy konserwacją oferują także odpłatne ładowanie akumulatorów w skuterach. W większości tego typu punktach znajduje się żółta skrzyneczka z otworem na monety i kilkoma gniazdkami. Do skrzyneczki tej wrzuca się 1 juana i już można podłączyć do niej zasilacz aby ładować swój skuter do pełna :) W tym czasie można udać się na zakupy, a skuter zostaje pod opieką właściciela warsztatu :) Ot taki chiński wynalazek ;) - CPN dla pojazdów elektrycznych ;)

       Ostatnią ciekawostką dotyczącą tychże pojazdów jest ich cena. Byliśmy w kilku sklepach z nowymi skuterami i rowerami. Ceny skuterów zaczynają się od 1200 juanów za pojazd jednoosobowy dla niewielkiej osoby, pojazdy średniej klasy, to koszt rzędu 2500 - 3500 juanów. Są to skutery bardzo dobrej jakości z dobrymi akumulatorami dla dwóch - trzech osób w zależności od konstrukcji. Pojazdy z wyższej półki kosztują od 5000 juanów wzwyż. Zakup nowego roweru to wydatek rzędu minimum 500 juanów, im rower lepszy, tym droższy. Rower średniej klasy to koszt około 1000 juanów. Rowerów z napędem elektrycznym ani skuterów spalinowych na razie nie widzieliśmy w sklepach, więc o cenach się nie wypowiadamy.

       I jeszcze jedno... W Chinach nie ma obowiązku jeżdżenia w kasku ochronnym i niewiele osób ich używa. Maksymalna prędkość skutera to 40 - 50 km/h, a zasięg, w zależności oczywiście od obciążenia, to około 50 km.

       Poniżej dołączamy kilkanaście zdjęć wyżej przedstawionych pojazdów wraz z opisami :)

1. Elektroskuter trójkołowiec do przewozu towarów.

2. Elektroskuter sprzątacza.

3. Rower elektryczny.

4. Mini skuter elektryczny.

5. Trójkołowy rower sprzątacza.

6. Kolejny skuter mini.

7. Trójkołowy, dostawczy skuter elektryczny.

8. Trójkołowy elektroskuter osobowy.

9. Rowero-skuter przed szkołą - do odbioru dzieci :)

10. Elektryczne mini-taxi :)

11. Mini elektroskuter z ocieplaczem na ręce :)

12. Blaszana mini-taxi - elektryczna.

13. Towarowy :)

14. Trójkołowy rower towarowy ;)

15. Pojazdy zaparkowane przed sklepami :)))

16. j.w.

17. Towarowy z plandeką :)

18. Skuter elektryczny - samochód.

19. Trójkołowy rower - stoisko :)

20. Mini-skuter zadaszony :)

21. Rowery towarowe. Zbieracze makulatury - spotkanie konkurencji na moście :)

22. Taxi.

23. Trójkołowy rower towarowo-osobowy.

24. Pojazdy dostawców KFC.

25. Towarowiec :)

26. Warsztat rowerowy :)

27. Warsztat. Żółta skrzyneczka po prawej, wisząca na drzewie, to CPN dla skuterów elektrycznych.

28. Warsztat nieczynny.

 

Jeśli macie jakieś pytania dotyczące wpisu, zadawajcie je w komentarzach, na wszystkie postaramy się odpowiedzieć.
Julia i Patryk

Szczegóły wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
20_lat_w_chinach
Czas publikacji:
niedziela, 11 grudnia 2011 18:49

Polecane wpisy

Trackback

Komentarze

Dodaj komentarz

  • Gość andriu napisał(a) z *.play-internet.pl komentarz datowany na 2012/05/15 23:57:52:

    hej! Trafiłem na Wasz blog ze strony radia cri, jestem sprzedawcą takich skuterów, w radomsku za kiepski wołają 1600-1900, za średni 2500-3000zł ... niezły zarobek...

  • Gość napisał(a) z *.dynamic.chello.pl komentarz datowany na 2014/04/04 20:19:52:

    a gdzie i co Pan sprzedaje?

Dodaj komentarz

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny



free counters
Free counters






stat4u