20 lat w Chinach

Wpis

czwartek, 05 stycznia 2012

W Xuzhou Museum

Nasza wycieczka do muzeum w Xuzhou rozpoczęła się jako zwykły spacer. Zamierzaliśmy przejść się po mieście, poznać trochę jego topografię (po 3 miesiącach mieszkania tu wiemy, że jeden spacer nigdy by nie pozwolił poznać go nawet w 10% ;) ). Zaraz na początku zorientowaliśmy się, że potrzebujemy pieniędzy...

I tu pojawił się problem: mieliśmy same dolary, musieliśmy je wymienić w banku. Nie wiedzieliśmy za bardzo, gdzie go szukać, a że mieliśmy jeszcze jakieś zaskórniaki, postanowiliśmy najpierw zatrzymać się na małą kawkę i herbatkę w przyulicznej kafejce. Obok znajdował się sklep muzyczny. Po wypiciu napojów, zapytaliśmy chłopaka ze sklepu muzycznego o drogę do Bank of China. Łamaną angielszczyzną wytłumaczył nam, gdzie mamy iść. Ruszyliśmy w drogę. Nie uszliśmy jednak daleko, gdy pojawił się nasz nowy znajomy ze sklepu muzycznego i trochę na migi, trochę po angielsku powiedział, że zaprowadzi nas do banku. Zdziwiliśmy się, chociaż co nieco już słyszeliśmy o Chińczykach i ich chęci pomagania. Gdy dotarliśmy na miejsce okazało się, że bank jest nieczynny. Huwei (nasz nowy znajomy) uświadomił sobie, że w niedzielę wszystkie banki są zamknięte. I z wielkiej chęci pomocy postanowił… wyciągnąć ze swojego konta pieniądze i nam pożyczyć… Wielkie było nasze zdziwienie, gdy zaprowadził nas do swojego bankomatu, wyciągną 1000 RMB i nam je wręczył, mówiąc, że możemy oddać jutro. Powiedział nam jeszcze na odchodne, że w pobliżu jest muzeum, które powinniśmy odwiedzić. Z szoku nie mogliśmy się otrząsnąć przez następnych kilkanaście minut. W tym stanie dotarliśmy do muzeum, gdzie okazało się, że bilety są darmowe i nie musimy wcale korzystać z pożyczonych pieniędzy.
      W drodze powrotnej przeszliśmy jeszcze raz obok sklepu muzycznego. Chcieliśmy zapewnić Huweia, że pieniądze dostanie na pewno z powrotem. Na spotkanie nam wyszedł szef chłopaka, który powitał nas słowami „I’m boss” i kazał nam zwrócić pieniądze, co też zaraz uczyniliśmy. Okazało się, że nasz kolega pożyczył nie swoje a ‘sklepowe’ pieniądze. Chyba oberwało mu się za to od szefa. Ale chciał dobrze ;) I odebranie nam pożyczonych pieniędzy nie wpłynęło na naszą opinię o Chińczykach i ich wielkiej ofiarności i uczynności.

W Xuzhou Museum

Muzeum w Xuzhou, utworzone w latach 60-tych, znajduje się w południowej części miasta, na północ od Wzgórza Yunlong (Yunlong- po polsku ‘smok w chmurach’). W skład muzeum wchodzi sekcja wystawowa, tymczasowy pałac Cesarza Qian Longa z 1757 roku oraz Mauzoleum dynastii Han na Wzgórzu Tushan. Terytorium muzeum to łącznie 2,3 ha, w tym 1,2 ha zajmują budynki. Sekcja wystawowa to ponad 0,3 ha.

Muzeum w Xuzhou - widok od frontu.

Początkowo muzeum znajdowało się jedynie w tymczasowym pałacu Cesarza Qian Longa. W roku 1996 zdecydowano się powiększyć jego obszar. Obecny kształt muzeum uzyskało w 1999. W pałacu i przylegającym do niego ogrodzie można zobaczyć między innymi kamienne płaskorzeźby z dynastii Tang, ważący 8 ton kamień z dynastii Song oraz płaskorzeźby kamienne przedstawiające sceny z wielu słynnych, klasycznych esejów, m.in. Ody do Czerwonych Klifów pióra poety Su Shi’ego, najsłynniejszego wieszcza dynastii Song.
       Na terenie ogrodu znajduje się również grobowiec Fan Zenga. Był on strategiem i doradcą  Xiang Yu, przywódcy wojsk dynastii Qin, oraz przeciwnikiem Liu Banga, urodzonego w Xuzhou protoplasty dynastii Han. Cała budowla ma średnicę 200m i wysokość 18m. W grobowcu nr 1 archeolodzy odnaleźli wiele rzadkich przedmiotów z epoki, m.in. stroje z jadeitu i srebrnych nici oraz kamień pisarski (po angielsku ‘ink-stone’, po chińsku ‘砚台’) z motywem tygrysa. W grobowcu tym zapewne spoczywała żona Fan Zenga. Grobowiec nr 2 był natomiast najprawdopodobniej przeznaczony samemu Fan Zengowi.

Wejście do jednej z sal wystawowych.

Muzeum w Xuzhou to kompleksowy i nowoczesny budynek. Jest ośrodkiem lokalnych prac archeologicznych i badań naukowych. W części wystawowej muzeum znajduje się wiele sekcji, poświęconych m.in. wczesnym dziejom miasta, panującym niegdyś w Xuzhou dynastiom Qin i Han, okresowi świetności miasta, itd. Wśród wystawionych przedmiotów są klejnoty starożytnego Xuzhou, perły kolekcji figurek i mebli z dynastii Qing, przykłady kaligrafii i malarstwa z dynastii Qing i Ming, itp. Centrum sekcji wystawowej to miejsce, gdzie eksponowane są najnowsze znaleziska, jak np. złote, srebrne i miedziane naczynia używane przez Księcia Pengchengu. Zobaczyć tam można również naczynia z białego jadeitu, porcelanę łazienkową Księcia Chu oraz jego złote guziki, paski i naczynia używane przy toalecie.

Trójnogie naczynia z brązu znalezione w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Strażnica z gliny znaleziona w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Pieczęcie z brązu znalezione w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Złote klamry do paska znalezione w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Brązowa figurka leoparda znaleziona w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Figura strzegąca wejścia do komnaty z trumną, znaleziona w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Gliniane figurki znalezione w grobowcu Liu Wu, księcia Chu.

Najatrakcyjniejszymi eksponatami muzeum są jadeitowe przedmioty, np. trumna, ubiory, poduszka, filiżanka, kielich, jadeitowe sztylety, itp. Muzeum w Xuzhou jako jedyne wystawia te rzadkie i cenne eksponaty z Dynastii Han. Najważniejszym okazem muzeum jest „Jin Lu Yu Yi”- ubranie zrobione z kawałków jadeitu, połączonych złotym drutem. Wierzono wówczas, że jadeit zapobiegał rozkładowi zwłok, dlatego cesarzy i ich żony po śmierci ubierano w te specjalne jadeitowe stroje i kładziono w trumnach. Strój ten, odnaleziony w 1995 roku w grobowcu Liu Wu, księcia Chu (można o nim poczytać tu), ‘uszyty’ był z ponad 4000 kawałków jadeitu. Specjaliści twierdzą, iż jest to najlepiej zachowany ubiór tego typu odkryty w Chinach.

Oryginalny strój pogrzebowy księcia Liu Wu.

Muzeum w Xuzhou jest obiektem wartym odwiedzenia i zdecydowanie godnym polecenia. Po powrocie do domu bardzo byliśmy zadowoleni z tego, że nasz spacer rozwinął się w kierunku zwiedzenia muzeum. Przedwczoraj wróciliśmy do niego jeszcze raz, a to po to, żeby móc jeszcze dokładniej przyjrzeć się obiektom tam wystawianym i umiejscowić je wyobraźnią w miejscach zwiedzanych przez nas między wizytami w muzeum.

Praktyczne Informacje dla Turystów:

Godziny otwarcia: codziennie od 9:00 do 17:00 (bilety sprzedawane są do 16:00, po 16:30 nie wpuszczają już do środka)

Cudzoziemcy muszą mieć ze sobą paszport!

Adres: Hé Píng lù 1 (和平一), Heping Street No 1, Xuzhou (Jiangsu, China)

Telefon: 0086 0516 83804412

Dojazd: Autobusy: 6, 11, 608, należy wysiąść przy przystanku Góra Yunlong i przejść ok. 100 m do muzeum.

Strona WWW: http://www.xzmuseum.com

Cena biletu: Bezpłatne. (Jednakże trzeba je odebrać w kasie i oddać przy wejściu do muzeum).

Jeśli macie jakieś pytania dotyczące wpisu, zadawajcie je w komentarzach, na wszystkie postaramy się odpowiedzieć.