20 lat w Chinach

Wpis

wtorek, 17 stycznia 2012

Wyprawa do ZOO i pierwsza jazda taksówką :)

Niedługo potem jak się przeprowadziliśmy do Xuzhou, a więc jeszcze w październiku ubiegłego roku, wybraliśmy się do tutejszego zoo. Jaki przebieg miała nasza 'wyprawa' i jakie są nasze wrażenia dowiecie się z niniejszego wpisu :)

W ciągu tygodnia nie mamy czasu ani chęci na piesze wycieczki, więc każde takie wyjście planujemy na weekend. Wyprawę do ZOO ustaliliśmy tydzień wcześniej. Przejrzeliśmy mapę googlowską, wybraliśmy trasę, i sposób podróżowania (ZOO jest dość daleko od naszego mieszkania, więc postanowiliśmy po raz pierwszy skorzystać z taksówki). Gdy nadeszła sobota, spakowaliśmy co potrzeba do torebki, wzięliśmy naszą podręczną mapę (‘pożyczoną’ z hotelu, w którym nocowaliśmy na początku ;) ) i ruszyliśmy na poszukiwanie taksówki. O nią w Xuzhou nietrudno, jeździ ich mnóstwo, i w odpowiedniej porze dnia można złapać jakąś bez problemu (po jakimś czasie mieszkania tu i korzystania z taxi zorientowaliśmy się, że nieodpowiednimi porami są tu 15:00 i 18:00, wtedy najwięcej ludzi nimi jeździ i najtrudniej o wolną). Taksówkarzowi pokazaliśmy bez słowa mapę z zaznaczonym ZOO. Ten kiwną głową i ruszył w drogę.
         Tu warto powiedzieć kilka słów o korzystaniu z taksówki w Xuzhou. Na początku Lizzy powiedziała nam, że miasto jest znane z tego, że jeździ tu dużo taksówek i można z nich skorzystać do późnych godzin nocnych. To najprawdziwsza prawda. (Spacerując w Sylwestra po ulicach widzieliśmy w zasadzie same taksówki, w większości puste, więc bez problemu można było po imprezie dostać się do domu nie o własnych siłach ;) ) Wsiadając do auta taksówkarz włącza licznik, który od razu wyskakuje 7 juanów. Za te pieniądze przejedziemy pierwsze 3 km. Po ich przekroczeniu licznik zaczyna dodawać 1,4 juana za każdy kolejny kilometr (nasza najdłuższa podróż, kiedy to wybraliśmy się za miasto zwiedzać grobowce cesarzy, kosztowała ok. 20 juanów. Stwierdziliśmy potem, że za takie pieniądze nie opłaca się zdzierać butów;) ).
      Po kilkunastu minutach (i nie przekroczeniu 3 km) dotarliśmy do ZOO. Był weekend, ładna pogoda, godzina wczesno popołudniowa, więc sporo rodzin z dziećmi wybrało się pooglądać zwierzaki. Kiedy weszliśmy na teren ZOO, szybko okazało się, że nie tylko zwierzaki ich interesują (nie obyło się bez kilku sesji z tubylcami i odpowiadania na „Hello” i „Hi” ;) ). Po ilości zwiedzających widać było, że ZOO jest miejscem popularnym. Ale kiedy weszliśmy w głąb i przyjrzeliśmy się z bliska wybiegom dla zwierząt i warunkom w jakich muszą żyć, stwierdziliśmy, że dla nas jest to pierwsza i ostatnia wizyta tutaj.
      Betonowe lub wyłożone kostką wybiegi, zaśmiecone butelkami, papierkami wyrzucanymi przez zwiedzających; smutne wnętrza klatek, choroby niektórych zwierząt, i wreszcie ich nieszczęśliwe mordki, to tylko fragment xuzhouańskiego parku zoologicznego. Nie wiemy, czy tak wygląda każde zoo w Chinach, ale po tym, co widzieliśmy w ‘naszym’ Xuzhou, nie jesteśmy pewni, czy chcemy ich oglądać więcej. Bojownicy o prawa zwierząt mieliby tu sporo roboty.

Smutne ptaszki...

Jeszcze smutniejszy miś :(

Znudzony, śpiący biały tygrys...

...i pobudzony w niewielkiej klatce tygrys bengalski.

Małpki na wybiegu.

Hmm, chyba legwan (opis był tylko chiński...)

Struś na wybiegu z kostki...

W trakcie spaceru po parku trafiliśmy na mały cyrk, w którym ok. 14:00 zaczął się występ dla publiczności. Mała dziewczynka zaprezentowała swoje umiejętności akrobatyczne, a zaraz po niej niedźwiadek pokazywał sztuczki na huśtawce, kole, itp. Jednak po tym, co widzieliśmy na wybiegach zwierząt, straciliśmy ochotę na zwiedzanie tego miejsca. Nie obejrzeliśmy występu do końca. Udaliśmy się w stronę wyjścia z zamiarem złapania taksówki do domu...

Występy cyrkowe.

Reasumując, zoo w Xuzhou można zobaczyć aczkolwiek, niestety, nie polecamy...

Praktyczne Informacje dla Turystów:

Zoo w Xuzhou jest częścią Pengzu Garden położonego w południowej części Xuzhou.

Godziny otwarcia: codziennie od 8:00 do 17:00

Adres: Tàishān lù (泰山路), Taishan Road, Xuzhou (Jiangsu, China)

Telefon: 0086 0516-82166156

Dojazd: Autobusy: 11, 19, 20, 51, 65, 601, 603, 604, 35, 69, należy wysiąść przy przystanku Pengzu Garden lub TAXI - z centrum miasta koszt ok. 7 RMB

Strona WWW: http://www.pzy.cn/en (jest to strona Pengzu Garden)

Cena biletu: 20 RMB (w tym - jeśli jest się w zoo ok godz. 14 - pokaz cyrkowy) W zoo jest osobny budynek terrarium do którego wejście jest dodatkowo płatne - 10 RMB.

Jeśli macie jakieś pytania dotyczące wpisu, zadawajcie je w komentarzach, na wszystkie postaramy się odpowiedzieć.
Julia i Patryk

wtorek, 17 stycznia 2012 06:53

Trackback

Dodaj komentarz

• Gość Marco napisał(a) z *.cable.net-inotel.pl komentarz datowany na 2012/01/18 21:06:16:

Czesc. Nie zdążyłem jeszcze przeczytać wszystkich waszych wpisów, choć zakładam że niedługo to zrobię. Na waszą stronę trafiłem z polecenia "bialego chinczyka" (tez blog o takim tytule). Czy moglibyscie cos napisac o cenach artykulow zywnosciowych w waszym miescie? Chodzi mi zarowno o produkty kupowane w sklepie i na bazarze jak i gotowe posilki kupowane w knajpach i na ulicy. Bede bardzo wdzieczny jako ze sam planuje wyprawe do panstwa srodka, jednak wiele informacji, ktore zebralem z innych stron i blogow czesto nie jest juz do konca aktualnych.

• 20_lat_w_chinach napisał(a) komentarz datowany na 2012/01/19 13:13:38:

Witamy.
    Xuzhou, w opinii wielu ludzi, należy do jednych z tańszych miast, jednocześnie jest tu wiele atrakcji turystycznych i sprzyjająca zwiedzaniu przez cały rok pogoda, więc chociażby z tych powodów warto tu przyjechać.
    Jeśli chodzi o ceny produktów żywnościowych, najwięcej zaoszczędzisz kupując miejscowe jedzenie, czy w supermarkecie, czy stołując się w restauracji (my osobiście polecamy jedzenie 'na ulicy', jest dobre i tanie). Ceny produktów żywnościowych np. w supermarketach są w większości regulowane przez państwo, więc czy będziesz w Xuzhou, Szanghaju czy Pekinie, ceny będą mniej więcej takie same.
    Przykładowe ceny w sklepie (ok.):
    - chleb mały (prawie jak polski ;) 4 RMB
    - bagietka 3 RMB
    - mleko, małe 4 RMB, duże 10 RMB
    - papierosy od 3 do nawet 100 RMB za paczkę ;) (Marlboro 15 RMB)
    - warzywa (tanie ;), np. ziemniaki 0,5 RMB / 0,5 kg, kapusta, ogórki, szpinak, wszystkie w podobnych cenach (koszt za 0,5 kg)
    - napoje typu cola, sprite, w dwupaku z miejscowym sokiem ok 10 RMB (butelki 1,5 l)
    - mięso od 10 do 30 RMB / 0,5 kg
    - jogurty małe 10 szt. za 10-12 RMB
    - słodycze, np. cukierki czekoladowe 30 RMB / 0.5 kg, torciki 5-6 RMB (bardzo dobre, polecamy!)

Obiad w restauracji typu fast food to wydatek rzędu 20-50 RMB. Jeśli trafisz do restauracji 'normalnej', to obiad może cię kosztować od 100 RMB wzwyż. Jeśli chcesz zaoszczędzić, polecamy stołowanie się u ulicznych hawkerów. U nich za michę zupy z makaronem lub pierogami zapłacisz od 4 do 10 RMB.

Jeśli interesują cię ceny konkretnych produktów, napisz, sprawdzimy je. Życzymy udanej podróży!
    J&P

• Gość Marco napisał(a) z *.cable.net-inotel.pl komentarz datowany na 2012/02/19 11:37:08:

Dzieki za informację. Tego wlasnie potrzebowalem. Z tego co widze jesli zywic sie w malych knajpkach czy na ulicy mozna przezyc miesiac za 1000 yuanow czyli za cene niewiele rozna od tego ile trzeba by w Polsce wydac na produky z supermarketu, ktore nastepnie trzeba samemu przyrzadzic. Z innej beczki mam problem z visa z, czy moge spytac na ile wam latwo/tudno bylo uzyskac takowa?

• 20_lat_w_chinach napisał(a) komentarz datowany na 2012/02/19 13:12:17:

Witaj Marco,
    na Twoje pytania odpowiedzieliśmy na mejla.